Projekt Krokus
Po halloweenském veselí jsme přešli do období zklidnění a prožili v naší škole dušičkový týden. Žáci si připomněli čas, kdy vzpomínáme na své blízké a nejen na ně.
Naše škola se, tak jako mnoho jiných po celé Evropě, připojila k aktivitě irské organizace Holocaust Education Trust Ireland (HETI) a Židovského muzea v Praze, k Projektu Krokus.
V rámci projektu HETI poskytuje školám cibulky žlutých krokusů, které účastníci na podzim zasadí jako připomínku jednoho a půl milionu židovských dětí a tisíců dalších dětí, které zemřely během holokaustu. Žlutá barva připomíná žlutou Davidovu hvězdu, kterou byli Židé nuceni během nacistické nadvlády nosit. V ideálních podmínkách cibulky krokusů vykvetou na konci ledna nebo na začátku února – kolem Mezinárodního dne památky obětí holokaustu (27.ledna).
Projektu Krokus, respektive jeho smyslu, jsme se s žáky čtvrtého a pátého ročníku věnovali napříč předměty po celý dušičkový týden. V pondělí páťáci při hodině informatiky využili své dovednosti práce s klíčovými slovy v internetovém prostředí a vyhledali základní informace o projektu. Následovala diskuse o pojmech, které pro ně byly nové, objasnili jsme si, co to byl holokaust, a co vše se v tomto období dělo. Děti intenzivně vnímaly informace o činech diskriminace a nesvobody, které někteří lidé v daném čase zažívali, jen proto, že byli pro někoho „jiní“.
Čtvrťáci do problematiky holokaustu pronikli při hodině čtení, kdy se nad obrazovou knihou Holokaust, původ, události a příběhy mimořádné odvahy rozvinula diskuse, pro níž byla jedna hodina málo. Děti si navzájem sdělovaly své postřehy a představy o tomto období, zjistili jsme, že někteří z nás mají příbuzné, kteří válečné období zažili, obdivovali jsme hrdinské činy Sira Nicholase Wintona, který mnoho dětí zachránil.
V pátek se obě třídy nejstarších dětí sešly na školní zahradě spolu s krabičkou cibulek krokusů a zahradnickým náčiním. Než se žáci pustili do práce, opět si připomněli podstatu Projektu Krokus. Na úvod jsme ještě využili pomůcek pro venkovní vyučování a znalostí z hodin matematiky a geometrie a děti vytvářely Davidovy hvězdy – ze dřívek, lan, kresbou křídou nebo třeba ze žlutých listů. Následovalo samotné sázení, kdy jsme v prostoru pod magnolií společně zasadili do tvaru Davidovy hvězdy 50 cibulek krokusů. Někdo kopal, někdo zaléval, ale alespoň jednu cibulku do půdy vložil každý z nás.
Nyní nastává období, kdy je práce na přírodě, my budeme vyhlížet první lístečky a v lednu snad i kvítky našich rostlinek. Až se v trávě před školou zažlutí naše „hvězda“ nastane čas pro „zahradníky“ ze čtvrté a páté třídy, kdy bude na nich, aby žákům mladších ročníků, ale třeba i rodičům a kolemjdoucím vysvětlili, co se nám to v trávníku rozsvítilo a proč.
Fotogalerie z vysazování krokusů zde:
https://photos.app.goo.gl/BuDtGr68LxCfriGD6