Jsme v tom spolu

Jsme v tom spolu? Tuhle otázku si nedávno položila maminka našeho žáka paní Jaroslava Stará. Ještě než jí dáme slovo, tak se na ni pokusíme odpovědět za tým ZŠ Církvice. “Postupně se nám daří do dění ve škole rodiče více zapojovat”, uvedla ředitelka školy Mgr. Ludmila Hrušková. Snažíme se, aby pro ně škola byla místem bezpečným, známým a příjemným. To, co se ve škole děje a jak o tom přemýšlíme, sdílíme s rodiči i s širokou veřejností. I proto jsme na úterý 20. února naplánovali celoškolní kavárnu pro rodiče a příbuzné k Hejného matematice. Věříme, že akce tohoto typu přispívají k rozptýlení obav z Hejného matematiky.

Sešlo se kolem dvaceti rodičů, kteří si společně s dětmi vyzkoušeli vyřešit několik matematických prostředí s gradací od 1. do 5. ročníku. Děti si odnesly zážitek, porozumění a radost ze sdílení toho, čemu rozumí. Zároveň se vysvětlováním matematických prostředí ještě více naučily. Rodiče viděli, jak fungují matematická prostředí a na vlastní kůži si zažili, jak děti v hodinách pracují a možná pocítili radost z matematiky a objevování. Zamýšleli jsme se také společně nad tím, kam jednotlivá prostředí směřují a jaké zkušenosti s matematikou máme my a jak nás způsob výuky matematiky posouval nebo brzdil. A jaké byly na kavárničku ohlasy?

“Byli jsme zadumaní a kouřilo se nám z hlavy.”

“Tohle je pro děti úchvatná a laskavá forma učení matematiky.”

“ Mamka si přála chodit dozadu. Byla pro nás těžká ta otočka.”

“Tohle by se mohlo konat častějc, protože to byla zábava.”

Teď už předáme slovo mamince žáka 4. ročníku a zástupkyni za rodiče ve Školské radě ZŠ Církvice Jaroslavě Staré.

„Já tý jejich nový matice nerozumím!“

„Vím já, jak silná je husa?“

„Hlavně, ať mají z matiky nějaký NORMÁLNÍ úkol!“

„Pavučiny, autobus, výstaviště (nebo bludiště?)… Jeden by se v tom ztratil.“

„Jak se s ní(m) mám učit, když to vůbec nechápu?“

Je Vám to povědomé? Poznáváte se? Nebojte, nejste na to sami. Jsme v tom společně.

Často kolem sebe slýchám, že ta nová Hejného matematika je nerozumitelná, matoucí, rodiče ji nechápou, nerozumí tomu, tudíž nemohou dětem pomoci s učením. Povšimněte si slova nová. Je zvláštní, jak vnímáme čas. Přelom tisíciletí mi do nedávna přišel jako by to bylo včera. A Ejhle! Ono je to už víc jak dvacet let! Podobné je to s metodou pana profesora Hejného. Ta se na školách vyučuje dokonce už čtyřicet let! A k výuce ji používá skoro pětina škol. Ani na naší škole už tato metoda není žádný nováček. Jen pro nás je to pořád nové. 

Pro úplně první seznámení se s Hejného metodou, slouží nám, rodičům, červená brožurka. Znáte ji? První školní den. Ranní zmatky máme za sebou. Každý našel své boty, prvňáček má i tašku, a úplně poprvé usedá do lavice. Právě v tuto chvíli ji vidíme poprvé. Červený přebal, otevírání na šířku. Trochu jako notový sešit. Tak přesně v ní najdete všechny základní informace, které o Hejného metodě potřebujete znát, včetně informací, kde najít další podrobnosti. „Nepodložili jsme s ní tu skříňku?“ 

Hejného metoda je založena na použití dvanácti základních principů. Já to vezmu rovnou od konce. Pro nás je teď totiž nejdůležitější princip poslední – PODPORA SPOLUPRÁCE. A není lepší parťák, než Vaše dítě. Vaše první kroky by tedy měly vést k němu. On(a) vám jistě barvitě vylíčí, jak je to s tím autobusem. Svezete plyšáky, kostky, i celou rodinu. Budete vystupovat a nastupovat, jezdit sem a tam… A na konečné se zvládnete úplně sami spočítat!

Existují samozřejmě i situace, kdy není možné, aby Vaše dítě vědělo, co má dělat. Možná se chystáte na dovolenou, dítě je po delší nemoci, nebo venku za oknem zase běhala ta veverka! Jestli ještě nemáte Hejného metodu zažitou,  rozhodně doporučuji obrátit se na pedagogický personál ve škole, spolužáky, nebo jiné rodiče. Když je absence plánovaná, můžete se například domluvit, že se před odjezdem přijdete podívat do hodiny. Budete mít dost jasnou představu, jak výuka probíhá, a dohánění učiva bude rozhodně snazší. 

Kdo si všechno raději sám oHMATá, pro toho je tu h-mat.cz. Tady najdete snad úplně vše. Informace jsou přehledné a dobře zpracované, včetně sekce ke stažení (www.h-mat.cz/kestazeni). Tu jsem hodně využívala pro tisk pomůcek, tabulek, pyramid… Další rady a podrobnější informace najdete na jejich blogu (blog.h-mat.cz/blog). Kdo má radši videa, najde je na youtube (www.youtube.com/@hmatcz). A mají samozřejmě i FB stránku (www.facebook.com/hejnehometoda) a skupinu pro vyučující.

V sekci pro rodiče najdete i úvodní kurz. Zadáte jméno, e-mail, město, proč se o metodu zajímáme, zaškrtnete, že nejste robot. A můžete si konečně pustit kurz. Pokud to tedy nezkoušíte z telefonu. „Tak ještě jednou z počítače. Vypadá to nadějně. A? Ne! Ještě zkusím firefox. No vida, jsem tam!“ Co nám tedy kurz nabízí? Na začátku si můžeme pustit video, kde je kousek ukázkové hodiny, včetně vysvětlení všech dvanácti základních principů. Poznáme blíže některá prostředí. A dostaneme i deset rad, speciálně pro rodiče. Z mého pohledu je to přehledně zpracované a na první seznámení se s Hejného metodou dostatečné. A toho času to také tolik nezabere.

Když si budete chtít o Hejného metodě popovídat osobně, případně se dozvědět něco víc, je možné uspořádat kavárnu, přednášku, ukázkovou hodinu. Nebo byste rádi nějaký kurz pro rodiče? Napadají Vás další témata, s kterými si jako rodiče často nevíme rady? Určitě přijdeme na způsob, jak si vzájemně pomoci.

Tak co, už víte, jak silná je husa?

P.S. A ta červená brožurka? Ke kurzu ji dostanete automaticky do mailu. Případně ji můžete najít tady (www.h-mat.cz/sites/default/files/kestazeni/ProRodice2018.pdf). „Tím už skříňku nepodložíš!“

Jaroslava Stará

zástupkyně rodičů ve školské radě