Informace o řízeném telefonickém rozhovoru s paní inspektorkou ČŠI
Včera se nám ozvala Česká školní inspekce (ČŠI) a na dnes si domluvila termín řízeného telefonického rozhovoru zaměřeného na distanční výuku.
V každém kraji nyní inspektoři sbírají data o tom, jak školy distanční výuku realizují a získané informace předávají Ministerstvu školství.
Tento rozhovor trval 50 minut. Paní inspektorka byla velmi milá a vstřícná. Vyjádřila obdiv nad tím, jakým způsobem situaci zvládáme. Posvětila náš postoj k distančnímu vzdělávání, především skutečnost, že práci dětí neznámkujeme, ani netrestáme její nesplnění. Shodly jsme se na tom, že každá rodina má jiné zázemí a překonává jiné překážky, o kterých nemusíme my, jako učitelé, vědět. Zároveň je nyní velmi důležité, aby rodina se školou spolupracovala, což se nám, až na některé výjimky, daří. Tuto spolupráci nám usnadnil i fakt, že třídní rubriky fungují celoročně, takže jsou rodiče na tento způsob předávání informací zvyklí. Paní inspektorka mě ujistila, že se nemusíme strachovat o budoucnost dětí. MŠMT totiž počítá s tím, že učivo, o které děti přijdou, bude třeba probrat, zažít a přizpůsobí se tomu příští školní rok.
Naším největším problémem, s kterým se nyní potýkáme, je realizace online výuky. Všechny dostupné nástroje, které jsme vyzkoušeli (Hangouts, ZOOM, Jitsi Meet, Skype), ztroskotaly na nedostačujícím internetovém připojení zúčastněných. Hovory se sekaly a řešení technických problémů bránilo komunikaci. Naděje vkládáme do nové platformy „Škola v pyžamu“, kterou nyní pilotují naši čtvrťáčci.
Zde uvádím tématické okruhy, na které byl telefonický rozhovor zaměřen:
Jak se daří komunikace s učiteli, žáky a jejich rodiči?
Daří se nám. Máme 66 žáků. O deseti žácích nevíme. Rodiče sdělili, že je vše v pořádku, ale práci nevidíme. Jinak od všech ostatních rodičů máme zpětnou vazbu – fotky, videa, mluvené vzkazy, dokonce složenou písničku pro paní učitelky. Všechny paní učitelky používají třídní webové rubriky na našem školním webu. Tři paní učitelky natáčejí výuková videa na youtube. Všechny komunikují prostřednictvím e-mailu a tři mají komunikační skupinky na Whatsapp a Messenger. Jedna paní učitelka se se svými žáky účastnila videohovoru pomocí Google Hangouts, ale nedařilo se. Video se sekalo. Individuálně vedla Skype hovory, které se realizovat podařily.
Jaká je ve škole digitální podpora distanční výuky?
Tři vyučující mají školní tablety. Všichni mohou využívat školní pc, třídní vyučující mají k dispozici školní notebooky. 10 školních dětských tabletů jsme v současnosti nabídli žákům k zapůjčení. Zatím zjišťujeme zájem a máme dva zájemce. Internetové připojení je po celé budově školy – wifi, rychlost 30 Mbit. Příští týden v pondělí máme termín ICT školení pro všechny pedagogy na Google nástroje Classroom a Hangouts.
Jak se inspirujete v metodách distančního vzdělávání?
Každé pondělí máme prezenční poradu všech vyučujících, kde si ukazujeme a sdělujeme, co používáme a co funguje a co ne. Pracujeme s nástrojem Google Keep – sdílíme si poznámky, náměty, shrnutí – takové digitální porady a s komunikačními sociálními sítěmi – Whatsapp a Messenger.
Jak spolupracují učitelé při distančním vzdělávání?
Spolupracujeme všichni a výborně. Když ve třídě učí hlavní předměty různí vyučující, koordinují zadávání práce.
Jak se daří zapojovat žáky do distančního vzdělávání?
Protože máme žáky malé, kteří ještě milují své paní učitelky :-), tak si troufnu říct, že skvěle. Roli hraje samozřejmě podpora rodiny. Jako motivační prvek působí sledování paní učitelky na videu a posílání vzkazů a zpráv dětem a jejich podpora.
Jak využívají učitelé digitální techniku.
Využívají ji hojně. Točí videa – upravujeme ve video joiner a sdílíme na Youtube, nahrávají hlasové zprávy – diktáty. Sdílí aplikace a komunikují přes ně s rodinami – tento týden zkoušíme zavádět online systém výuky, který jsme našli zdarma – Škola v pyžamu.
Jaké formy digitální techniky distančního vzdělávání využíváte?
Využíváme webové stránky, online odkazy, e-mail, sociální sítě. Vše sdílíme na třídních webech školy. Osvědčily se nám různé online odkazy na procvičování, které mají rodiče ale celý rok k dispozici. Využíváme placený portál http://www.proskoly.cz. Některé firmy zpřístupnily zdarma své licence.
Jak se daří komunikace učitelů se žáky?
Se žáky komunikujeme spíše přes rodiče. A to hlavně přes naše třídní webové stránky, sociální sítě, sms, e-maily, WhattsApp, Messenger, Youtube – metodická videa, Škola v pyžamu.
Jak organizují učitelé obsah?
Tři paní učitelky zadávají týdenní práci s denním doporučeným rozvržením učiva – zvykají děti na vhodné rozvržení práce a učí je odpovědnosti, dvě paní učitelky zadávají práci po dnech. Rodiče jsou zvyklí na týdenní plány během školního roku a denní zprávy na třídních webových stránkách. Rodičům doporučujeme některé zdroje, které jsou zveřejněny i na našich webových stránkách. Některé aplikace teď zdarma využíváme – Wocabee, H-edu, Tak-tik, Miuč – Nová škola. Rodiče sledují i ČT – Učítelka.
Doporučené odkazy:
https://www.scio.cz/pro-deti-a-rodice/procvicovaci-testy.asp
http://www.mathplayground.com/grade_1_games.html
http://www.languageguide.org/english-uk/numbers/
Jak učitelé hodnotí výkony žáků při distančním vzdělávání?
Nehodnotíme známkami. Pokud s námi rodiče dětské práce sdílí, hodnotíme formativně – pochvalou, povzbuzením, obrázkem. Starším dětem píší učitelé vzkazy, menším natáčí videa a posílají přes rodiče pochvaly a online samolepky. Snažíme se pracovat i s dobrovolností. Pokud mají děti možnost si z úkolů vybrat, pracují ještě efektivněji.
Mgr. Ludmila Hrušková